Integracja Sensoryczna Terapii Dzieci z Zaburzeniami Rozwojowymi i Sensorycznymi
Jak stymulować dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej?
Na czym polega terapia sensoryczna dla dzieci?
Terapia integracji sensorycznej (SI) to specjalistyczne podejście terapeutyczne, które polega na dostarczaniu odpowiednich bodźców zmysłowych w sposób kontrolowany, aby poprawić zdolność dziecka do przetwarzania tych bodźców. Podstawą tej terapii jest teoria, że właściwie dostarczane bodźce sensoryczne warunkują rozwój centralnego układu nerwowego. Terapeuta SI pracuje z dzieckiem, dostarczając mu bodźców w sposób, który umożliwia spontaniczne reakcje adaptacyjne, co z kolei poprawia integrację tych bodźców w ośrodkowym układzie nerwowym.
Jak ćwiczyć z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej?
Ćwiczenia z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej powinny być kreatywne, dostosowane do aktualnych możliwości psychoruchowych dziecka i mające na celu stymulację odpowiednich zmysłów. Terapia powinna być zarówno planowana, jak i elastyczna, aby móc dostosować się do nastroju i potrzeb dziecka. Ważnym elementem jest również motywacja dziecka, dlatego ćwiczenia muszą być atrakcyjne i odpowiadać na jego potrzeby. Terapeuta powinien prowadzić dziecko w taki sposób, aby mogło ono samodzielnie odkrywać i integrować nowe wzorce percepcyjno-motoryczne.
Korzyści terapii SI w terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i sensorycznymi
Jak terapia SI wpływa na sensoryczny rozwój dziecka?
Terapia integracji sensorycznej ma kluczowy wpływ na sensoryczny rozwój dziecka, ponieważ umożliwia lepsze przetwarzanie i integrację bodźców zmysłowych. Poprzez dostarczanie odpowiednich bodźców, terapia wspiera rozwój neuronalny i plastyczność mózgu, co pozwala na poprawę percepcji i reakcji na bodźce. Dzieci uczą się lepiej interpretować informacje zmysłowe, co prowadzi do bardziej adekwatnych reakcji adaptacyjnych. Terapia wspiera również rozwój umiejętności samoobsługowych i szkolnych, takich jak czytanie i pisanie, co jest niezwykle ważne dla ich ogólnego rozwoju i funkcjonowania.
1. Wójcik Magdalena, „Rola terapeuty integracji sensorycznej w procesie autorehabilitacji dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego”, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 2014
2. Kaniewska-Mackiewicz Ewa, „Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na codzienne funkcjonowanie oraz naukę w szkole”, ZESZYTY NAUKOWE WSG, t. 36, 2020