Logopedia i neurologopedia
Masz problem z karmieniem piersią, butelką, rozszerzaniem diety?
Tylko Ty rozumiesz Twoje dziecko, a wszyscy inni proszą Cię o przetłumaczenie?
Widzisz, że niezrozumienie przez otoczenie budzi frustrację w Twoim maleństwie?
Martwisz się, że problemy z wymową wpłyną na pisanie i czytanie?
Zwróć się o pomoc do nas i zapisz na konsultacje do neurologopedy, jeśli Twoje dziecko:
- ma trudności z pobieraniem pokarmów z piersi/butelki – karmienie jest nieefektywne, słyszysz odgłosy cmokania, klikania podczas ssania, mleko wypływa kącikiem ust
- niechętnie rozszerza dietę, je tylko wybrane konsystencje pokarmów, przetrzymuje jedzenie w buzi, wypluwa kawałki, krztusi się
- podczas snu, zabawy ma często otwarte usta
- nadmiernie się ślini
- skończyło rok, a nie pojawiają się pierwsze słowa lub skończyło dwa lata a nie łączy słów w proste wypowiedzi np. „mama am”, „baba da”
- jest nierozumiane przez otoczenie
- wsuwa język pomiędzy zęby w czasie mówienia lub wymienia głoski na inne
Pomożemy również dobrać akcesoria dla niemowląt takie jak butelka, smoczek, pierwszy kubeczek czy łyżeczka.
Nasze metody pracy:
Terapia neurologopedyczna kierowana jest do dzieci obciążonymi wadami genetycznymi i rozwojowymi, wadami ośrodkowego układu nerwowego, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z niepełnosprawnością intelektualną, ze spektrum autyzmu, wadami słuchu, wadami wymowy, z trudnościami w komunikowaniu się, z opóźnionym rozwojem mowy, które mają nieprawidłowe napięcie mięśniowe w obrębie twarzy, nieprawidłową budowę narządów aparatu artykulacyjnego, mających problemy z przyjmowaniem pokarmów i piciem.
Terapia wad wymowy ma na celu przywrócenie prawidłowej artykulacji. Najczęściej składa się z ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych, które mogą być wzbogacone o inne metody pracy w zależności od potrzeb np. ćwiczenia miofunkcjonalne, masaż, ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) to metoda stosowana w terapii logopedycznej, która pomaga osobom z trudnościami w komunikacji werbalnej. AAC obejmuje różne formy komunikacji, takie jak gesty, obrazy, symbole i wysokie technologie.
Terapia miofunkcjonalna ma na celu przywrócenie optymalnej pracy mięśni by znormalizować przebieg funkcji prymarnych oraz przywrócić prawidłową artykulację. Na terapię składają się ćwiczenia czynne i bierne mięśni twarzy oraz jamy ustnej oraz ćwiczenia całego ciała. Terapia zalecana u osób przed i w trakcie leczenia ortodontycznego, z nieprawidłowymi pozycjami spoczynkowymi żuchwy, warg, języka, nieprawidłowym wzorcem połykania lub oddychania oraz w zaburzeniach napięcia mięśniowego.
Terapia ustno-twarzowa polega na torowaniu prawidłowych wzorców ruchowych. Stymulacja określonych obszarów neuromotorycznych normalizuje napięcie mięśniowe, ułatwia przyjmowanie pokarmów, rozwija świadomości własnego ciała.
Zabieg elektrostymulacji polega na przepływie prądu o niskim natężeniu do pobudzenia nerwów i mięśni. W przypadku TENS (przezskórna stymulacja nerwowa) działa przeciwbólowo poprzez stymulowanie zakończeń nerwowych znajdujących się w skórze. EMS (elektrostymulacja mięśniowa) stymuluje nerwy motoryczne pobudzając mięśnie do naprzemiennego skurczu oraz relaksacji. Efektem jest pobudzenie i wzmocnienie mięśni. Wskazaniami do zabiegu są: obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe, zespoły genetyczne, udar, SMA, SLA, mózgowe porażenie dziecięce, zaburzenia miofunkcjonalne, dysfagie, nadwrażliwość i podwrażliwość orofacjalna.
Metoda werbotonalna polecana jest szczególnie do terapii z małymi dziećmi z niedosłuchami, ale może być także wprowadzona u dzieci zdrowych. Polega na korzystaniu ruchów całego ciała w celu przełożenia ich na ruchy narządów artykulacyjnych. Dzięki tej metodzie rozwijane są kolejne funkcje słuchowe, a dzieci w przyjemny sposób mają możliwość nauczenia się komunikacji werbalnej.
GORA to metoda bazująca na ruchach rąk, których zadaniem jest obrazowe przekazanie miejsca i sposobu wypowiadania głosek. Zostały stworzone by wspomagać terapię logopedyczną dzieci, u których występuje zaburzona kinestezja artykulacyjna. Wprowadzenie ich do terapii logopedycznej znacznie przyspiesza wywoływanie głosek oraz rozwija kinestezję artykulacyjną.