Przejdź do treści
Logopedia i neurologopedia

Masz problem z karmieniem piersią, butelką, rozszerzaniem diety?

Tylko Ty rozumiesz Twoje dziecko, a wszyscy inni proszą Cię o przetłumaczenie?

Widzisz, że niezrozumienie przez otoczenie budzi frustrację w Twoim maleństwie?

Martwisz się, że problemy z wymową wpłyną na pisanie i czytanie?

polecany logopeda warszawa wesoła

Zwróć się o pomoc do nas i zapisz na konsultacje do neurologopedy, jeśli Twoje dziecko:

  • ma trudności z pobieraniem pokarmów z piersi/butelki – karmienie jest nieefektywne, słyszysz odgłosy cmokania, klikania podczas ssania, mleko wypływa kącikiem ust
  • niechętnie rozszerza dietę, je tylko wybrane konsystencje pokarmów, przetrzymuje jedzenie w buzi, wypluwa kawałki, krztusi się
  • podczas snu, zabawy ma często otwarte usta
  • nadmiernie się ślini
  • skończyło rok, a nie pojawiają się pierwsze słowa lub skończyło dwa lata a nie łączy słów w proste wypowiedzi np. „mama am”, „baba da”
  • jest nierozumiane przez otoczenie
  • wsuwa język pomiędzy zęby w czasie mówienia lub wymienia głoski na inne
Jeśli niepokoją Cię zachowania Twojego maluszka, szczególnie te związane z przyjmowaniem pokarmów i rozwojem mowy, wizyta u logopedy może rozwiać Twoje wątpliwości oraz pomóc w rozwiązaniu problemu. Dzięki odpowiednio dobranym stymulacjom jamy ustnej karmienie może stać się efektywne i odbywać się w spokojnej atmosferze. Kluczem do sukcesu jest wczesna interwencja logopedyczna, która pozwoli od okresu niemowlęcego kształtować odpowiednie wzorce funkcji prymarnych (oddychanie, żucie, gryzienie, połykanie) jak i budować filary celowej i skutecznej komunikacji. Dzięki pracy nad rozwojem mowy, Twoje dziecko będzie mogło wyrażać swoje potrzeby bez obawy, że będzie niezrozumiane przez otoczenie. Z pewnością wpłynie to na jego pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa, pozwoli na rozwój kompetencji społecznych oraz prawidłowy rozwój poznawczy.
Pomożemy również dobrać akcesoria dla niemowląt takie jak butelka, smoczek, pierwszy kubeczek czy łyżeczka.

Nasze metody pracy:

Terapia neurologopedyczna kierowana jest do dzieci obciążonymi wadami genetycznymi i rozwojowymi, wadami ośrodkowego układu nerwowego, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z niepełnosprawnością intelektualną, ze spektrum autyzmu, wadami słuchu, wadami wymowy, z trudnościami w komunikowaniu się, z opóźnionym rozwojem mowy, które mają nieprawidłowe napięcie mięśniowe w obrębie twarzy, nieprawidłową budowę narządów aparatu artykulacyjnego, mających problemy z przyjmowaniem pokarmów i piciem. 

Terapia wad wymowy ma na celu przywrócenie prawidłowej artykulacji. Najczęściej składa się z ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych, które mogą być wzbogacone o inne metody pracy w zależności od potrzeb np. ćwiczenia miofunkcjonalne, masaż, ćwiczenia słuchu fonematycznego.

Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) to metoda stosowana w terapii logopedycznej, która pomaga osobom z trudnościami w komunikacji werbalnej. AAC obejmuje różne formy komunikacji, takie jak gesty, obrazy, symbole i wysokie technologie.

Terapia miofunkcjonalna ma na celu przywrócenie optymalnej pracy mięśni by znormalizować przebieg funkcji prymarnych oraz przywrócić prawidłową artykulację. Na terapię składają się ćwiczenia czynne i bierne mięśni twarzy oraz jamy ustnej oraz ćwiczenia całego ciała. Terapia zalecana u osób przed i w trakcie leczenia ortodontycznego, z nieprawidłowymi pozycjami spoczynkowymi żuchwy, warg, języka, nieprawidłowym wzorcem połykania lub oddychania oraz w zaburzeniach napięcia mięśniowego. 

Terapia ustno-twarzowa polega na torowaniu prawidłowych wzorców ruchowych. Stymulacja określonych obszarów neuromotorycznych normalizuje napięcie mięśniowe, ułatwia przyjmowanie pokarmów, rozwija świadomości własnego ciała.

Zabieg elektrostymulacji polega na przepływie prądu o niskim natężeniu do pobudzenia nerwów i mięśni. W przypadku TENS (przezskórna stymulacja nerwowa) działa przeciwbólowo poprzez stymulowanie zakończeń nerwowych znajdujących się w skórze. EMS (elektrostymulacja mięśniowa) stymuluje nerwy motoryczne pobudzając mięśnie do naprzemiennego skurczu oraz relaksacji. Efektem jest pobudzenie i wzmocnienie mięśni. Wskazaniami do zabiegu są: obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe, zespoły genetyczne, udar, SMA, SLA, mózgowe porażenie dziecięce, zaburzenia miofunkcjonalne, dysfagie, nadwrażliwość i podwrażliwość orofacjalna.

Metoda werbotonalna polecana jest szczególnie do terapii z małymi dziećmi z niedosłuchami, ale może być także wprowadzona u dzieci zdrowych. Polega na korzystaniu ruchów całego ciała w celu przełożenia ich na ruchy narządów artykulacyjnych. Dzięki tej metodzie rozwijane są kolejne funkcje słuchowe, a dzieci w przyjemny sposób mają możliwość nauczenia się komunikacji werbalnej. 

GORA to metoda bazująca na ruchach rąk, których zadaniem jest obrazowe przekazanie miejsca i sposobu wypowiadania głosek. Zostały stworzone by wspomagać terapię logopedyczną dzieci, u których występuje zaburzona kinestezja artykulacyjna. Wprowadzenie ich do terapii logopedycznej znacznie przyspiesza wywoływanie głosek oraz rozwija kinestezję artykulacyjną.

Umów wizytę do naszej neurologopedy