Przejdź do treści

Jak Leczyć Rozejście Mięśni Brzucha?

Rozejście mięśni brzucha to fizjologiczna zmiana, której doświadczą prawie wszystkie kobiet w czasie ciąży. Rozejście objawia się jako znaczna różnica w kształcie brzucha, zazwyczaj przypominająca uwypuklający się stożek okolicy pępka. Samo rozejście mięśni prostych zazwyczaj nie trwa bardzo długo. Wraca samoistnie do prawidłowej kondycji w ciągu kilku miesięcy po porodzie. Dla szybszej i lepszej regeneracji po ciąży, warto zwrócić uwagę na kilka drobnych, ale ważnych elementów.

Rozejście kresy białej - najważniejsze jest napięcie, a nie szerokość!

Leczenie rozstępu mięśnia prostego tak naprawdę opiera się na usprawnieniu napięcia i sprężystości kresy białej (tkanki łącznej znajdującej się w linii środkowej). Sama odległość między krawędziami obu brzuśców mięśnia prostego brzucha może się różnić u kobiet po porodzie i nie jest wyznacznikiem tego, czy mamy jeszcze problem z rozejściem czy nie. Zazwyczaj niepotrzebnie skupiamy się na tym jak szeroka jest przerwa między mięśniami prostymi. Aby pozbyć się wystającego poporodowego brzuszka, a dzięki temu poprawić wygląd całej sylwetki, należy skoncentrować się na budowaniu prawidłowych nawyków ruchowych i aktywacji mięśni głębokich brzucha.
terapia rozejścia mięśni brzucha

Oto kilka przydatnych sposobów, które mogą pomóc świeżo upieczonej mamie zadbać o swój brzuch po porodzie:

Styl życia

Po pierwsze i z całą pewnością najważniejsze, powrót do formy po ciąży wymaga CZASU. Zazwyczaj kobiety potrzebują więcej niż 6 tygodni, aby wrócić do całkowitego zdrowia i sprawności po 9 miesiącach oczekiwania na dziecko. Poza tym STYL ŻYCIA, czyli to jak wygląda nasze życie codzienne, to następna bardzo istotna kwestia. W gruncie rzeczy jesteśmy sumą naszych nawyków i to jak zachowujemy się nieświadomie i odruchowo w ciągu dnia przy dziecku ma bardzo duży wpływ na nasze ciało. Na przykład… podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów (lub dzieci) — należy zaangażować swój brzuch oraz mięśnie głębokie i zrobić WYDECH w trakcie większego wysiłku. Dotyczy to podnoszenie dzieci, zwierząt, artykułów spożywczych, ciężarów… Nawet małych przedmiotów!

Warto o tym pamiętać także podczas schylania się. Aby prawidłowo zaangażować brzuch z rozejściem kresy białej wykonujemy wydech, aby pomóc kontrolować ciśnienie w jamie brzusznej. Jest to bardzo ważne, jeśli zależy nam na wzmocnieniu i ochronie tkanek miękkich takich jak kresa biała czy mięśnie proste. Inny nieświadomy nawyk to sytuacja, kiedy wstajemy z łóżka lub z podłogi. Jeśli chcemy zrobić to poprawnie, należy najpierw położyć się na boku i następnie podpierając się na ręku podnieść się do pozycji pionowej. W takich momentach też istotne jest oddychanie i robienie wydechu podczas wstawania, aby dobrze aktywować mięśnie głębokie brzucha.
terapia rozejścia mięśni brzucha

Oddychanie przeponą a rozejście kresy białej

Fizjoterapia rozejścia mięśni prostych brzucha obejmuje naukę odpowiedniej techniki oddychania. W ostatnich latach coraz częściej mówi się o tym, że dobry oddech przeponowy bardzo pomaga w regenerowaniu się i gojenie tkanek miękkich w obrębie brzucha i tułowia ogólnie.

Jak oddychać przeponowo?

Aby wziąć prawidłowy oddech przeponą podczas wdechu brzuch i dolne żebra powinny delikatnie się rozszerzać i rozluźniać (przepona w tym czasie przesuwa się w dół). Podczas wydechu brzuch i dolne żebra powinny delikatnie powrócić na swoje miejsce (przepona unosi się w górę).

Taki tor oddechowy często jest elementem przygotowania do porodu. Po urodzeniu dziecka najlepiej dalej praktykować głębokie wdechy i wydechy przeponą. Można to robić podczas karmienia lub usypiania dziecka, w trakcie ćwiczeń lub relaksu, a także w ciągu dnia, wykonując zwyczajne czynności, np. podczas pisania smsów, oglądania telewizji, jazdy samochodem.

Ćwiczenia na rozejście mięśni prostych brzucha

Najważniejszą kwestią treningową w czasie regeneracji mięśni prostych brzucha jest jakość wykonywanych ćwiczeń. Muszą to być ćwiczenia i pozycje bezpieczne dla kobiet po porodzie, a z drugiej strony takie, które efektywnie aktywują mięśnie głębokie brzucha. Jednak warto pamiętać o tym, że można być aktywnym fizycznie z rozejściem mięśni brzucha! Nawet jeśli kobieta w ciąży ma duży rozstęp mięśni, nie dyskwalifikuje to jej z całkowicie z ruchu i sportu. Możliwe, że konieczne będzie zaprzestanie pewnych ćwiczeń na jakiś czas, takimi ćwiczeniami są m.in. typowe brzuszki, “rowerek” lub “nożyce”. Istnieje jednak bardzo dużo sposobów na bezpieczny trening dla kobiet po porodzie, który wspiera mamy w powrocie do pełnej kondycji.

Postawa ciała

Nierzadko jednym z elementów, nad którym najwięcej pracujemy przy rozejściu mięśni prostych brzucha jest nieprawidłowa postawa ciała utrzymywana w ciągu dnia, np. podczas stania, chodzenia, siedzenia.

Szczególną sytuacją jest wymuszona pozycja mamy podczas noszenia, kołysania i karmienia niemowląt. Oczywiście nie da się całkowicie zrezygnować z podnoszenia dzieci. Warto nauczyć się jednak prawidłowego sposobu noszenia dziecka, tak aby równocześnie angażować mięśnie, odciążać kręgosłup i stymulować rozwój niemowlęcia.

Korzyści płynące z utrzymania prawidłowej postawy ciała

Kiedy dbamy o prawidłową postawę, odruchowo utrzymujemy optymalne napięcie mięśni głębokich tułowia. Stanie, siedzenie i chodzenie z plecami zgrabionymi lub pogłębioną lordozą w efekcie sprawia, że mięśnie tułowia są niewydolne lub pracują nieprawidłowo i przyzwyczajają się do nadmiernego napięcia. Dobra postawa powoduje, że lepiej się czujemy, mamy więcej energii i sprawia, że panie po porodzie szybciej dochodzą do siebie po ciąży i mogą powrócić do bardziej zaawansowanej aktywności fizycznej.

Umów się na swoją pierwszą konsultację